Jeg sliter med søvn. Det er max 2 t PR døgn men kan gå opptil 2-3 uker uten søvn. Da føler jeg meg i koma. Legen min vil ik skrive ut resept på dette til meg. Jeg har prøvd omtrent det som er av helsekost, lagt meg til faste tider men ingenting nytter. Jeg sliter også med tinitus( ille) fybromyalgi, slitasjegikt, rygg og hofte smerter. Kan ik bruke betennelsesdempende medis da jeg holdt på å dø av det( magesekken sprakk) har vært på søvn klinikk og det viste seg att jeg har ik ram søvn og null god søvn. Trenger råd til hva jeg kan gjøre. Blir ganske deprimert.

Kvinne, 56 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre mange som sliter med til dels store søvnproblemer, og opplever at livskvaliteten blir redusert på mange områder som følge av det. Vi kjenner ikke legens begrunnelse for ikke å skrive ut resept på søvnmedisin til deg. Vi antar legen har gjort en vurdering av hvorvidt sovemedisin er hensiktsmessig for deg i din situasjon. Har ikke legen begrunnet det for deg, bør du be om en skikkelig begrunnelse for hvorfor h*n avslår det. Er du fortsatt uenig i legens begrunnelse for ikke å gi deg sovemedisin, kan du enten skifte lege, eller ta kontakt med pasientombudet i Buskerud for hjelp.