Sønnen min ruser seg

Jeg har en hjemmeboende myndig sønn 30 år som ruser seg- røyker marijuana el hasj. Han begynner å bli aggressiv og i period er virker han nesten psykotisk. Jeg vet ikke hva jeg kan/skal gjøre og hvor jeg kan få hjelp. Han har ikke job og er på AAP. Han har sluttet å prate med lege. Jeg har allrede ringt politi 3 ganger men dem hjelper ikke mye. Han har truet å banke meg og drepe meg. Jeg har reist til Filippinene fordi jeg er veldig redd. Men jeg kan ikke bare her for lenge…jeg er uføret pga. av kronisk sykdom. Jeg har fått masse sintemeldingen fra ham…I februar en venninne ble drept av sønnen sin på samme alder i Oslo. Og jeg er nå livredd. Jeg kommer tilbake i juli. Vær så snill hjelp meg.

Kvinne, 60 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er helt tydelig en vanskelig situasjon.
Dersom sønnen din er psykotisk kan du ringe til legevakta(116 117).  De tilbyr hjelp ved akutte psykiske lidelser og kriser.
Vi vil også anbefale deg å kontakte politiet på nytt og be om et besøksforbud. Forklar saken og vis dem meldingene du har fått.
I tillegg kan du kontakte Oslo Krisesenter. De kan hjelpe deg med :
• Råd og veiledning vedrørende din situasjon
• Individuelle samtaler
• Hjelp til å bearbeide vold/trusler
• Hjelp til å komme i kontakt med offentlig hjelpeapparat
• Hjelp til å komme i kontakt med advokat
• Hjelp til å kontakte politiet dersom behov for bistand
• Praktisk bistand
Tilbudet er gratis og de som jobber der har taushetsplikt.