Smertestillende

Brukte Norspan plaster i 1,5 mnd grunnet ryggsmerter. Fekk store bivirkninger og måtte slutte. Og abstinenser etterpå. Det er no 18 dager sidan plasteret ble fjernet. Bruker fortsatt catapresan for abstinens, to for dag. Skal trappe ned og slutte med dei. Trur ikkje eg merker så mykje abstinens lenger, kanskje litt av og til. Men smertene er store. Tidligere har det gått greit å bruke Palexia ein sjeldan gong( ikkje fleire dagar på rad) . Lurer på når det er trygt å ta ein sånn uten at det trigger abstinensene?

Kvinne, 51 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk personale så videre veiledning om bruk av medikamenter må du gjøre i samråd med din lege. I henhold til Felleskatalogen er Palexia et smertestillende medikament med et opioid som virkestoff. Bruk over tid vil gi tilvenning og i hht Felleskatalogen anbefales «gradvis nedtrapping, da abstinenssymptomer kan oppstå etter brå seponering». Så brukes det en sjelden gang vil det nok ikke gi abstinenser (så sant du ikke lenger er abstinent), mens bruk over tid vil i seg selv gi abstinenser ved avslutning/seponering.