40 Ibux og Paracet

Det er en venninne av meg som tokk tilsaman 40 Ibux og Paracet det skjedde inegnting utenatt at henne kasta opp hvorfor skjedde det ikke noen ting ( ikke at jeg vill at det skal skje noe men prøver bare å skjønne) og hva skjer med kroppen hennes ? Og er det bare soverpiller som fungerer ?

Kvinne, 14 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at RUStelefonens spørsmålstjeneste ikke er en akutttjeneste, og at det kan ta opp til 7 dager på å få svar. Ved akutte situasjoner, ta kontakt Giftinformasjonen 22 59 13 00 (døgnåpen). AMK 113 eller  nærmeste legevakt.
Her er litt generell informasjon om Paracet og Ibux:
Paracet og Ibux
Paracet og Ibux skal alltid brukes på den måten legen har foreskrevet dem eller som beskrevet på pakningsvedlegget
Paracet og Ibux er smertestillende legemidler. Det er ikke kjent at Paracet og Ibux gir ruseffekt. Men dersom du bruker dem mye over tid, kan du oppleve psykisk avhengighet. Du kan også føle at du blir dårlig når du ikke har tatt Paracet eller Ibux. Den smertestillende effekten av Paracet og Ibux blir dårligere jo oftere og mer du bruker.
Paracet
Virkestoffet i Paracet heter paracetamol. Det finnes andre legemidler (både norske og utenlandske) som inneholder paracetamol. Disse kan inneholde flere virkestoffer enn bare paracetamol.
Jo flere dager i strekk du bruker for mye Paracet, jo større er risikoen for at det er farlig. Hvis du har nedsatt helsetilstand eller drikker mye alkohol, øker risikoen for at det er farlig.
Paracet og forgiftning
Doser over 7-8 gram Paracet (14-16 piller) kan gi risiko for forgiftning. Hvis du vet at du har fått i deg for mye Paracet, må du oppsøke helsehjelp innen 8 timer etter inntak. Etter åtte timer kan det hende motgift ikke virker som det skal, og du risikerer du leverskade og eventuelt leversvikt.
Fra 0-24 timer etter inntak kan du oppleve symptomer som kvalme, brekninger, blekhet og ev. søvnlignende tilstand eller apati. Det kan også hende du ikke merker noen symptomer.
Fra ca. 1,5 døgn etter inntak vil du merke begynnende tegn til leverskade. Du vil kjenne mer og mer smerter i øvre, høyre del av magen. Blodprøver vil vise at leveren ikke fungerer som den skal, fordi den er forgiftet.
Fra 3-4 døgn etter inntak vil forgiftningen være på sitt verste. Har du ikke fått medisinsk hjelp, kan det være fare for alvorlig leversvikt og i verste fall en smertefull død.
Hvis du er deppa eller fortvilet og vurderer å ta mange Paracet, tenk deg godt om. Det skal mye til å dø av det. Men det er veldig stor sjanse for at du kan få alvorlige skader som du aldri blir kvitt.
Ibux
Virkestoffet i Ibux heter ibuprofen. Det finnes andre legemidler (både norske og utenlandske) som inneholder ibuprofen. Disse kan inneholde flere virkestoffer enn bare ibuprofen.
Ibux og forgiftning
Doser over 5-6 gram Ibux (14-16 piller) kan gi risiko for forgiftning hvis du har problemer med nyrene. Doser over 8 gram kan potensielt gi forgiftning for alle.
Det er økt risiko for å bli forgiftet dersom du har nyresykdom, hjertesykdom, lavt blodtrykk eller forminsket blodvolum (hypovolemi).
Hvis du har tatt for mye Ibux vil symptomer vanligvis vises innen 4 timer. Her er noen symptomer:
• Kvalme, oppkast, eller magesmerter
• Trøtthet, sløvhet, svimmelhet, hodepine, tåkesyn, øresus
• Hurtig puls
• Vondt i magen eller nyrene (nede på ryggen)
• Kramper