Pensjonist – Sobril gått ut på dato?

Går det an å bruke Sobril 15 mg som er gått et par måneder over «best før» tiden ? Kan denne tabletten deles? (Ser ingen delestrek).

Mann, 74 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Generelt er det frarådet å bruke medikamenter som har gått ut på dato, men når det gjelder Sobril er det ikke farlig å ta en tablett som har gått ut med noen måneder. Det som vil kunne skje, er at den gradvis mister sin effekt med tiden. For øvrig skal ikke tabletter uten delestrek deles.
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke er medisinsk utdannet, og at vi svarer ut ifra en generell kompetanse. For sikkerhets skyld anbefaler vi derfor at du dobbeltsjekker med lege og/eller en farmasøyt ved et apotek.