Pensjonist, bruker valium

Har brukt diazepam (valium) i 50 år. Ca. 5 mg PR døgn. Kan ikke se noe negativt . Har førerkort og spiller sjakk. Bør jeg senke forbruket. ? Bruker bt. midler marevan og Levaxin. T. K.

Mann, 91 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmersom på at vi ikke er utdannet helsepersonell, slik at spørsmål du har vedrørende din medisinering besvares best av din fastlege. På generelt grunnlag kan vi si at ettersom du har stått på det så lenge, og ikke har noen negative/uønskede bivirkninger så er det ikke nødvendigvis behov for å senke forbruket, gitt at medisinen fortsatt har en funksjon for deg. Diazepam er dog vanedannende, slik at dersom du vil avslutte medisineringen, bør dette skje i samarbeid med lege. En interaksjonsanalyse av legemidlene du oppgir viser en interaksjon mellom marevan og levaxin. Det betyr at du må ta noen forhåndsregler, men dette har du kanskje allerede snakket med legen din om.
Det er fint at du har førerkort og spiller sjakk, fortsett med det!