Narkotika

Hva er egentlig narkotika og hvordan påvirker det kroppen? Blir man avhengig med en gang eller tar det litt tid? Hva er konsekvensene med narkotika?

Kvinne, 16 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
I prinsippet er narkotika alle narkotiske stoffer som er listet på narkotikalisten, og det finnes flere hundre slike stoffer. Du finner narkotikalisten og orientering om den på Statens Legemiddeleverk sin hjemmeside. Du kan lese om de mest vanlig brukte narkotiske stoffene på vår hjemmeside, fakta om rusmidler.
Når det gjelder avhengighet er nok det svært indviduelt hvem som blir avhengig, og hvor fort de blir avhengige. Noen narkotiske stoffer som f.eks kokain og crack regnes som mer avhengighetsskapende enn andre. Samtidig har nok også både psykiske og sosiale forhold betydning for hvor fort den enkelte blir avhengig av rusmidler. Du kan lese mer om avhengighet i denne artikkelen fra FHI.
Konsekvenser ved bruk av narkotika vil blant annet avhenge av hvilket stoff som brukes, og mengden som brukes. Det vil f.eks være en vesentlig økonomisk forskjell mellom det å være daglig bruker av hasj og heroin. Det samme gjelder helsemessige konsekvenser for de to stoffene. Det er stor fare for å fatal overdose ved bruk av heroin/opiater, mens det nesten ikke er mulig med hasj. Du kan lese mer om skader og problemer knyttet til narkotikabruk på FHI sin hjemmeside.
Hvis dette er en skoleoppgave anbefaler vi deg å gå inn på vår hjemmeside RUStelefonen.no. Der har vi en veileder til skoleoppgaver som kan være til hjelp for deg med oppgaven.