Musiker – metadon og vektøkning

Jeg har gått på metadon i 10 år. Har ikke hatt vesentlig vektøkning før inntil nå fra ca 1 januar. Før brukte jeg metadon Martindale .Det var 30 ml væske og 60 mg metadon.
Jeg har hatt hjerte problemer i form av endokarditt , hjertearytmi, forhøyet Qt tid.
Iflg Lar gjør ikke det noe i forhold til metadon
Nå går jeg på 60 mg Nordica drugs ,som er 50 ml væske.
Den inneholder 11 gram Saccharin ..Jeg trodde saccharin var sikkert klare ingen ,en sukkerart type ,i tillegg 2 gram glukose.
Jeg spurte lar legen om dette kunne være bra. Hun sa det var ufarlig til og med så ufarlig at folk med diabetes kunne gå på den nye metadon,Nordica drugs(bare navnet er jo stigmatiserende)..
Det jeg lurer på ..Lyver Lar legen til meg og bør jeg få en seconhand opinion.Har kontaktet Norsk Pasient forening.
Akkurat nå er jeg innlagt på sykehus pga hovne bein som jeg fikk rifter i som gikk over til sepsis…
Vet at metadon ikke er tran..men er den nye metadonen være for oss som har helsemessige utfordringer????astma,hjerte lungesyke ,dibatetikere???
Mvh NN ????

Mann, 51 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan bare uttale oss veldig generelt om dette.
Det er vanskelig å vurdere om LAR-legen lyver. Det høres lite sannsynlig ut. I noen tilfeller kan det hende lite kjente bivirkninger rammer som legen kanskje ikke er kjent med. Det er helt sikkert lurt med en second opinion. Det kan hende du kan få noen tips på hvem du bør snakke med ved å kontakte proLAR Nett – Nasjonalt forbund for folk i LAR. Det er også godt mulig noen der har opplevd det samme som deg.