Miljøarbeider

Hei.
Jeg jobber som miljøterapeut/miljøarbeider i bolig for rusmisbrukere. Har jeg i min tjeneste lov å kjøre en beboer til byen slik at hun får kjøpt seg heroin/narkotika? For så å kjøre henne tilbake til bolig der hun bor?
Mvh (anonymisert, red.)

Kvinne, 51 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er en problemstilling som blant annet kom opp i media i fjor. Der ble det i følge det lokale politiet fastslått at slik kjøring er ulovlig uavhengig om det er i tjenestepraksis eller ikke. I nettartikkelen kan en lese:
«Ekspert i strafferett, professor Alf Petter Høgberg ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo, sier narkotikalovgivningen er klar, men at tolkningen av loven har utviklet seg.
– Slik kjøring rammes tilsynelatende av straffeloven, som medvirkning. Det er formelt ulovlig etter straffelovens ordlyd. Det vil også gjelde for de som har organisert kjøringen, altså ledelsen, sier han, men legger til at han ikke tror slik human medvirkning vil bli like strengt straffet i dag som tidligere.
Og videre:
«Professor Jon Petter Rui ved det juridiske faktultetet i Tromsø sier det slik:
– Jeg vil ikke mene noe om saken, men medvirkning til befatning med narkotika er fortsatt kriminelt. Det vil også gjelde for de som har satt opp et slik system. Men er det noe du er beordret til av overordnede, har det skjedd en pliktkollisjon, som gjør at de som har kjørt, kan slippe straff.»
Slik vi leser det kan det altså medføre straffeansvar dersom du i din tjeneste kjører en beboer tur/retur for å handle narkotika. Du kan lese artikkelen i sin helhet her på VG sine nettsider.
Er du i tvil, råder vi deg til å ta opp problemstillingen med politi og/eller jurist.