Medavhengig

Hei. Min mann har et alkoholproblem. Han drikker mye i perioder og gjør veldig mye dumt som han ikke husker etterpå. For familien er dette nå blitt uholdbart. Han ønsker selv å ta tablettene Sinopril, som han mener åpner for et glass eller to når han ønsker. Jeg ønsker han skal ta antabus fordi han gjør så mye som han ikke skal når han drikker, han må slutte å drikke for at vi skal være sammen. Jeg har en datter på 17 år som bor hjemme, jeg kan ikke lenger utsette henne for dette. Hva anbefaler dere å gjøre ?

Kvinne, 51 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det første du kan gjøre er å ta dette opp med ham. Slik vi forstår det har du kommet frem til at han må slutte å drikke for at du skal fortsette relasjonen. Forklar ham hvordan denne situasjonen oppleves for deg, hva du har kommet frem til, og hvorfor. Vi har laget en artikkelen med tips til en slik samtale. Ønsker du råd om hvordan du kan snakke med han om det kan du se her.
Dersom han er villig til å få hjelp med alkoholproblemet kan han snakke med legen sin. Legen kan skrive ut Antabus, men også henvise til behandling.
Trenger du hjelp og støtte underveis kan du kontakte Veiledningssenteret for pårørende, eller familievernkontoret der dere bor.