MDMA og L-Tryptofan

Hei, har tatt 150mg med mdma kombinert med 25mg tryptofan denne lørdagen. Tryptofanen tok jeg sammen med frokosten som jeg har gjort i en uke nå siden jeg begynte å ta det. Så på kvelden tok jeg mdma da jeg skulle ut å feste på byn. Da jeg var ferdig på byen fikk jeg dessverre ikke sove og var våken hele natten, dette pleier vanligvis å skje hver gang jeg tar mdma, har tatt det tilsammen 2 ganger nå med 3 måneders mellomrom. Men rett før jeg skulle legge meg på søndagen begynnte jeg å føle meg veldig rastløs og måtte unormalt mye på do for å drite. Følte også litt unormal høy kropptemperatur, ikke like mye som feber men ikke langt unna. Leste at dette kunne være symptomer på mild serotonin syndrom. Går ikke på noe som helst andre medikamenter som f.eks SSRIer og lignende. Har lest en del nå om at det å kombinere mdma og tryptofan kan føre til serotonin syndrom men var ikke så alt for mye informasjon på det jeg fant. Fant mer informasjon om kombinasjon av 5-HTP og mdma som også ikke bør kombineres. Så det jeg lurer på er: Hva er forskjellen på 5-HTP og L-Tryptofan? Kan jeg ha fått serotonin syndrom? Burde jeg oppsøke lege? Hvor lenge varer serotonin syndrom visst man får det?
Kommer iallefall ikke til å ta denne kombinasjonen mer, det riktige er å ta tryptofan eller 5-htp den dagen etter man har tatt mdma har jeg forstått, for å bygge opp serotonin lagrene igjen. Hva tror dere er mest effektivt av 5-HTP og L-tryptofan mot tomme serotonin lagre?

Mann, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at deler av spørsmålet ditt dessverre faller utenfor vår kompetanse – en del typer medisiner/antidepressiva som faller utenfor kategorien «rusmidler» har vi kun begrensede kunnskaper om. Vi skal likevel forsøke å besvare spørsmålet ditt så godt vi kan, men på en mer generell basis.
Etter inntak av L-tryptofan, omdannes dette til 5-HTP i kroppen, og videre derfra til serotonin, melaton og vitamin B6. Sånn sett gir det mening at samtidig bruk av L-tryptofan og MDMA potensielt kan medføre serotonergt syndrom, ettersom begge medfører en økning av serotonin i sentralnervesystemet. Men, konkret hvor grensen går mellom trygg og risikabel dosering av begge samtidig, kjenner vi dessverre ikke til.
Når det gjelder serotonergt syndrom, fremgår bl.a. dette i en artikkel fra NHI:
Symptomer på serotonergt syndrom spenner fra skjelvinger og diaré til alvorlige symptomer som muskelstivhet, feber og kramper. Alvorlig serotonergt syndrom kan være fatalt dersom det ikke behandles. I de fleste tilfeller går et serotonergt syndrom over av seg selv i løpet av et døgns tid dersom en stopper inntaket av medisinene som forårsaker symptomene, samt om nødvendig tar medisiner som blokkerer serotonin. (…) Symptomer på serotonergt syndrom opptrer typisk innen minutter til få timer etter å ha tatt et nytt medikament, eller etter å ha økt dosen på et medikament du allerede bruker. Symptomer og tegn er oppfarenhet, uro, forvirring, rask puls, utvidete pupiller, tap av muskelkontroll, muskelkramper, sterk svette, diaré, hodepine, skjelvinger, gåsehud. Alvorlig serotonergt syndrom kan være livstruende. Tegn på alvorlig tilstand er høy feber, kramper, uregelmessig puls, bevisstløshet.
Nå har det gått noen dager siden du skrev til oss, og dersom du føler deg passe frisk og oppegående, er det neppe noen grunn til å kontakte helsepersonell. Skulle du likevel være i tvil, kan du selvsagt be om en sjekk hos legen din eller på legevakta. I fremtiden er det nok lurt, som du sier, å unngå samtidig bruk av denne typen stoffer. Merk for øvrig også at MDMA i seg selv vil kunne medføre økt kroppstemperatur, så det trenger ikke nødvendigvis være et tegn på forgiftning.
For øvrig: hva som er mest effektivt at L-tryptofan og 5-HTP kan vi dessverre ikke gi deg et svar på, simpelthen fordi vi ikke vet. Men som nevnt tidligere vil L-tryptofan omdannes til 5-HTP i kroppen etter inntak, så forskjellen er kanskje ikke veldig stor uansett.