Lyrica og urinprøve

Sitter lyrica i urinen og evt hvor lenge sitter det i urin etter enkelt inntak? Jeg tar tisseprøver regelmessig og jeg blir testet for det meste. Sliter utrolig mye med angst og har en venninne som sliter med det samme som får lyrica på resept hos legen. Har fått tilbud av venninnen min om å teste en lyrica mot angsten, men vil ikke at det evt skal slå ut på en urinprøve.

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Virkestoffet i Lyrica er pregabalin og vil kunne vises i urinprøver i alt fra noen dager, til ca. en uke. Dette avhenger av konsentrasjonen (hvor mye en har tatt), hvor ofte, og noen andre faktorer. Lyrica inngår ikke i vanlig ruspanel for narkotikatester i urin og blod. Det kan testes for Lyrica dersom en «leter» etter det, eller har en mistanke.
For øvrig, hvis du har problemer med angst, bør du snakke med legen din om dette. Kanskje vil du få utskrevet noen medisiner selv, slik at du ikke trenger å bekymre deg for urinprøver.