Kan man røyke vanlig tobakk i bong?

Hei! Er redd for at søstra mi røyker noe «ekstra»
Går d ann å røyke vanlig tobakk i en bong?
Er d vanlig å åpne sigaretter til filteret?
Er jeg naiv nå?
Ville jeg merka d?

Kvinne, 21 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det går nok sikkert an å røyke vanlig sigaretter i bong, men det er ikke vanlig. Bong blir vanligvis brukt i forbindelse med cannabis.  Utfra det du beskriver er det forståelig om du får mistanke om at din søster røyker noe annet enn bare tobakk. For eksempel er det vanlig å åpne sigaretter til filteret når en skal «mekke» cannabis sammen med tobakk.
På din siste kommentar «ville jeg merka d?» regner vi med at du spør om hvorvidt du ville merket om søsteren din røykte noe annet enn tobakk. På det er svaret, at det ikke nødvendigvis er lett å merke hvorvidt noen har brukt rusmidler. Vi regner med at du har snakket med søsteren din om din bekymring, hvis du ønsker å ta en ny prat med henne kan du ha nytte av å ta en titt på vår guide til bekymringsamtale.