Kan jeg trygt kontakte lege?..

Hei
Jeg ønsker å holde dette spørsmålet ganske kort, så jeg beklager om den virker «hastende» og/eller rotete..
Jeg var ut for en ulykke for 1 år siden, som endte med at jeg fikk skrevet ut Tramadol. Jeg merket veldig fort, at jeg ble veldig glad i dette her.. Har i etterkant løyet til lege og fått skrevet ut nye resepter, uten å slite med noe smerter. Dette her ble etterhvert et relativt stort problem i mine øyne, så jeg bestemte meg for å slutte når siste «pakken» med smertestillende(oxycontin) var tom. Merker nå at dette her ikke er enkelt.. Største problemet mitt er at jeg ikke klarer å såve.. Kan gå 2 døgn uten søvn, og er så trøtt og utslitt at man skulle tro at jeg skulle klart å sovnet på 1.2 sekund, men klarer likavel ikke å sovne lett.. Har andre problemer også selvfølgelig, men det som plager meg mest i hverdagen er søvnen jeg mangler..
Så spørsmålet mitt er om jeg trygt kan fortelle dette til legen min for å be om hjelp? Jeg vet ingenting om situasjoner som dette, så jeg er veldig redd for å bli tvingt til noe jeg ikke ønsker.. Bla tvunget innleggelse på rehab, eller generellt bli tvunget til noe jeg ikke ønsker eller er klar for.. Dette spørsmålet kan virke veldig rart, men jeg vet som sagt ikke, og finner ingen svar på nett..
Setter stor pris på svar! Hilsen bekymret og sliten jente..

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er flott at du er motivert til å slutte. Tramadol og Oxycontin er vanedannende medisiner, som kan gi abstinenser når du slutter. Det er er helt normalt å reagere på dette. Vanlige abstinensplager er blant annet uro, tristhet, hodepine, svetting,  søvnløshet, løs mage, kvalme,  og influensalingende plager. Disse plagene kan være svært ubehagelig, men er sjeldent farlige.
All rusbehandling i Norge er i utgangspunktet frivillig. Det finnes riktignok noen få som er innlagt på tvang, men under helt andre omstendigheter enn dine. Vi gjør likevel oppmerksom på at dersom du har førerkort er det mulig du ikke oppfyller helsekravet til å ha det akkurat nå. I så fall har legen meldeplikt. Dersom dette er aktuelt, skal legen allerede ha sagt fra om det.
Omstendighetene kan også være annerledes dersom du er gravid. Men basert på den informasjonen du gir oss i spørsmålet ditt kommer du ikke til å bli tvangsinnlagt.
Vi vil derfor anbefale deg å gjøre som du har tenkt, altså be legen din om hjelp. Spørsmålet er litt hva legen kan gjøre for deg (hvis du ikke vil vil legges inn). Legen kan kanksje gi deg noen sovemedisiner for en kort periode. Det kna sikkert hjelpe. Men huska at også slike piller er avhengighetsskapende.
I tillegg kan det være fint å ha noen rundt deg som kan støtte deg. Kanskje du har en venn eller noen i familien du kan snakke med? Du finner flere råd på siden vår «Hjelp til å slutte med opioider».