Jobbe innen rusomsorgen

Hei
Hvordan er muligheten for og få jobb innen rusomsorgen i voksen alder. Har vært med på mye i livet og det å kunne hjelpe andre til en bedre hverdag er noe jeg setter som viktig i livet. Har jobbet i utelivet, entreprenør og vakt. Men har så klart ikke plettfri vandel.
Hvilke krav stilles det vedrørende dette

Mann, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Rusomsorgen er et stort fagområde som tilbyr en rekke tjenester for mennesker i ulik alder og livssituasjon. Både private og offentlige aktører har tilbud om ulik type rusomsorg i de fleste kommuner. For mange stillinger kreves det utdanning/fagkompetanse, mens noen stillinger (som f.eks. assistent ved en institusjon) kan søkes av ufaglærte. Du skriver at du har vært med på mye i livet uten å spesifisere det. Men noen tjenestesteder ser både på rus- og psykisk helse utfordringer  som positivt. Det er i de siste årene etablert mange nye stillinger som erfaringskonsulent i kommuner og helseforetak. På Erfaringskompetanse.no finner du informasjon om arbeidsoppgaver og kompetansekrav til erfaringskonsulenter. Når det gjelder vandel vil det også bli krevd vandelsattest/politiattest i noen stillinger. Oftest vil det være i forbindelse med arbeid med barn og unge. Krav om politiattest skal stå i stillingsannonsen på lik linje med andre krav til utdanning, førerkort osv.