Jeg har en sønn som vil prøve LSD

Jeg har en sønn på 18 som vil prøve LSD. Han har to venner som har prøvd det flere ganger, og han sier han kanskje vil prøve det. Han sier LSD er relativt trygt om man tar riktig dose, og er sammen med en eller flere som ikke er påvirket og som kan passe på . Han sier en må være i trygge omgivelser og teste stoffet slik at en vet at det er LSD . Han påstår han er psykisk sterk nok til å ta rusen. Han sier dopet ikke er avhengighetsskapende. Selv er jeg som mor veldig skeptisk til dette. Jeg kjenner flere voksne som har fått ødelagt psyken sin gjennom bruk og eksperimentering med hallusinogener, hvorav LSD er et av disse. Jeg kjenner også personer som har slitt med flashbacks. Jeg er av den grunn meget skeptisk til hallusinogener, inkludert LSD selv om det framstilles som ikke avhengighetsskapende. En annen sak som gjør meg skeptisk er at en 18åring søker slike rusopplevelser. jeg er redd for at en kan bli avhengig av rus for å føle at en opplever noe i livet. Og det selv om han velger et rusmiddel som han på nettet får bekreftet flere ganger at ikke er avhengighetsskapende eller psykisk farlig. Jeg tenker at rusopplevelsene bør erstattes av andre opplevelser som ikke er rusavhengig. Jeg frykter at om en venner seg til å ha sterke opplevelser gjennom rus, så går dette på bekostning av å utforske opplevelser ellers i livet, -opplevelser som gir livet mening og spenning uten rus. Jeg ønsker derfor be han vente til han er eldre med å teste ut LSD, aller helst droppe den uttestingen helt.

Kvinne, 50 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi synes du har noen gode betraktninger om bruk av LSD,  men kan ikke se at du stiller noe spørsmål. Som du skriver er ikke LSD og hallusinogene stoffer nødvendigvis ufarlige. Det kan være vanskelig å vite styrken på stoffet og om det virkelig inneholder det virkestoffet som det selges som. Bruk av stoffet kan i noen tilfeller medføre en «bad trip» som kan oppleves som svært ubehagelig, både for brukeren selv og for andre rundt. Som du også skriver kan bruk noen ganger forårsake ulike typer psykiske plager i ettertid av rusepisoden. I tillegg er jo også LSD et illegalt narkotisk stoff som vil kunne få en rekke juridiske konsekvenser for han hvis bruk blir oppdaget og straffeforfulgt. Du kan lese mer om virkning og bivirkninger ved bruk av LSD, og juridiske konsekvenser vår på hjemmeside.
Bor sønnen din hjemme kan det jo være et argument at du ikke godtar at han bruker illegale narkotiske stoffer så lenge han bor hjemme. På ett vis bidrar familien til hjemmeboende barn til bruk ved å godta det, uten konsekvenser. Er han voksen og mener han kan ta helt fri valg må han også stå på egne ben.
Har du flere eller andre spørsmål, er du velkommen til å ringe oss anonymt for en utdypende samtale.