I faresonen

Jeg har et problem.
Når jeg drikker, er det vanskelig å slutte. Jeg klarer ikke kose meg med bare et glass vin. Det blir gjerne en flaske og deretter ut for å få i seg mer.
Jeg trenger ikke alkohol hver dag, men det er opptil flere dager i uken.
Jeg sliter tidvis med angst og depresjon og tror min alkoholisme er knyttet til dette.
Jeg har forsøkt å gå «cold turkey» men det varer ikke så lenge.
I fjor klarte jeg dette i flere måneder til sommeren kom og bobla sprakk.
Jeg har forsøkt å finne noe å erstatte alkohol suget med, men finner ingenting som hjelper.
Også står jeg på venteliste til psykolog.
Mitt spørsmål er: hva kan jeg nå forsøke for å unngå å have i fylle hullet? Jeg ønsker ikke å dra på AA eller lignende. Jeg veit jeg klarer meg med rett verktøy. Dog jeg veit ikke hva det er enda.

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på om målet ditt er å slutte å drikke alkohol, eller om du ønsker tips til å drikke moderat. Alt etter hva du ønsker vil vi anbefale deg å lese våre tips til å slutte med alkohol og/eller våre tips til moderat alkoholbruk.
Det første som kan være nyttig er å spørre deg selv hvorfor du drikker. Er det sosiale situasjoner? Kjedsomhet? Uro? Drikker du for å flykte unna problemer? Finnes det andre måter du kan håndtere disse problemene på? Du skriver selv at du tror alkoholbruken din kan være knyttet til angsten og depresjonen din. På bakgrunn av det er det veldig bra at du skal få time hos psykolog.
Du skriver at du ikke ønsker å dra på AA eller lignende. Det er helt greit- det er flere som slutter med alkohol på egenhånd. Skulle du likevel oppleve at du trenger hjelp senere, kan du snakke med legen din om dette. Legen kan henvise deg til rusbehandling om det skulle bli aktuelt.
Du kan også bestille eller låne denne boken med mange tips for å endre drikkemønster.