Hvorfor metadon?

Hei.
Kan dere hjelpe meg med å få svar på hvilken vurderinger som ble gjort i avgjørelsen om at nettopp metadon skulle bli brukt til substitusjonsbehandling? Også kan jeg legge til at jeg er helst på jakt etter norske legers og andre faglige uttalelser( på beslutningsnivået) før vi introduserte metadon i norsk rusbehandling?
Dersom ikke dere her på denne siden kan svare,vet dere kansje hvor det kan lønne seg å lete?
Tusen takk

Mann, 39 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en interessant problemstilling. Vi har dessverre ikke et fullstendig svar på ditt spørsmål, men kanskje vil du ha interesse av å lese følgende utdrag fra Wikipedias omtale av LAR (avsnitt om historikk):
I Norge har bruken av metadon til behandling av narkomane vært et kontroversielt tema, og nærmest ikke-eksisterende frem til hiv-epidemien begynte å spre seg blant narkomane på midten av 80-tallet. Da de første rusavhengige pasientene begynte å utvikle aids, startet sykehusleger å foreskrive metadon til disse. Et sterkt argument for det var at de aids-syke rusmisbrukerne sluttet med sprøyter (metadon inntas oralt i form av en saftoppløsning), og risikoen for at de skulle spre smitten videre med sprøytedeling ble betraktelig mindre. Men på tross av hiv-epidemien tok det ennå noen år før metadonbehandling ble alminnelig tilgjengelig for heroinavhengige i Norge. Det var fortsatt sterke krefter i samfunnet som sto i mot denne formen for behandling.
I Norge hadde all behandling av rusmisbrukere vært basert på total rus– og medikamentfrihet, og argumentet var at det var lite hensiktsmessig å behandle narkomane med å gi dem mer narkotika. Men utover første halvdel av 90-tallet begynte noe som skulle medvirke til å snu opinionen mot metadonbehandlingen; overdosestatistikken fikk et voldsomt oppsving, spesielt i Oslo, og i tillegg økte elendighetene og sykeligheten til rusmisbrukerne sterkt. Resultatet av dette ble at regjeringen beordret igangsetting av et prøveprosjekt i Oslo. 50 av de tyngst belastede misbrukerne skulle få delta i et tre-åring forsøksprosjekt med metadonbehandling.
For å hente råd rettet man blikket mot Sverige som hadde hatt metadonbehandling av narkomane siden 1960-tallet. Det var også en svensk lege som fikk ansvaret for dette pilotprosjektet; dr. Olof Blix. I 1996, da forsøksprosjektet var ferdig og evaluert, ble det konkludert med at det var så vellykket at man skulle utvide metadonbehandlingen til å gjelde hele landet, og da på permanent basis. Etter modell fra Sverige er det opprettet flere regionale sentra som dekker hele landet.
Utover dette, anbefaler vi at du tar kontakt med proLAR – en interesse- og brukerorganisasjon som har stor kompetanse på substitusjonsbehandling, og beslektede spørsmål. I tillegg finner du en rekke artikler om Metadon i arkivene til Tidsskrift for Den norske legeforening, fra 1996 og frem til i dag. Håper dette er til hjelp.