Hvordan påvirker alkohol problemene til foreldrene dine deg?
Hvordan påvirker det deg positivt eller negativt?
Blir man mer utsatt i fremtiden for å bli avhengig, hvis man har foreldre som drikker mye alkohol?

Kvinne, 16 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det kommer helt an på hva slags alkoholvaner de ulike familiene har. Dersom én eller flere familiemedlemmer har et høyt forbruk av alkohol, og/eller på en eller annen måte oppfører seg dårlig i alkoholrusen, vil jo det veldig ofte ha negativ innvirkning på de andre i familien. De andre i familien kan f.eks. oppleve følelser av utrygghet, frustrasjon, skuffelse, sinne, sorg og lignende. Hvis dette er ting man opplever ofte, vil det helt klart kunne prege deg som person videre i livet. Noen barn som vokser opp i tungt alkoholiserte hjem risikerer noen ganger selv å utvikle et alkoholproblem når de blir voksne – mens andre tar totalt avstand fra alkohol i voksen alder.
Men, dersom én eller flere i familien har et sunt/normalt forhold til alkohol, trenger ikke det å ha noen særlig påvirkning på de andre i familien, hverken negativt eller positivt. Det positive ville kanskje være at man selv læres opp til å ha et sunt/normalt forhold til alkohol. Men folk er jo tross alt forskjellige, og påvirkes av sine omgivelser på litt ulike måter. Derfor finnes det ikke et fasitsvar på spørsmålet ditt som vil gjelde for alle personer.