Hva skjer hvis jeg tar Subutex etter inntak av tramadol?

Tok 200mg tramadol igår, og tok igjen når jeg stod opp. Jeg får ganske krampe lignende følelser og blir ganske anspent., i kjeve og muskler. Blir *nervøs*egentlig. Hvis jeg tar litt subutex nå vil virkningen på tramadolene gi seg? Jeg vil ikke bli super rusa men angrer nesten litt om det bare gir meg kramper og angst.

Kvinne, 25 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Merk at dette ikke er en akutt-tjeneste. Det kan ta flere dager å få svar.
Subutex vil neppe «utligne» virkningen av tramdol. Derimot kan de to «kræsje» litt og gi deg enda mer ubehag. Det er generelt ikke en god idé å blande Subutex med andre opioider.
Hvis du har tatt andre opioider over tid, eller tar en stor dose opioider, kan buprenorfin føre til at du opplever akutte abstinenssymptomer. Hvis du bare har tatt opioider i en kort stund, kan buprenorfin redusere noen av virkningene av andre opioider.