Hva skjedde med meg i helgen?

Hei!
Jeg ligger her hjemme, fremdeles litt uklar og veldig usikker på hva som skjedde i helgen.. Jeg var i en venninnes bursdag, drakk ikke noe mere enn hva jeg normalt gjør – kanskje det gikk mitt fort.. Men jeg husker altså Inge ting!! Startet å drikke ved 18.00 tiden og var på vei hjem før klokken var 22.00.. Som sagt så husker jeg ingenting, var visst kjempe aggressiv og kastet opp (noe jeg aldri gjør på fylla). Hva kan ha skjedd her? Kan det bare være jeg har drukket for ofte i det siste? (Bare i helger) Kan det ha noe å si st jeg har begynt å slite litt psykisk i hverdagen? Kan noen ha puttet noe i drikka mi? Mvh [anonymisert]

Mann, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre umulig for oss å si noe sikkert om hva som skjedde med deg. Men vi kan si litt om hva som kanskje kan ha skjedd.
Den mest sannsynlige forklaringen er at du drakk mer alkohol enn du tålte den dagen. Hvor godt man tåler alkohol vil variere ut ifra dagsform, hvor mye eller lite du har spist i forkant, drikketempo, alkoholstyrke og andre ting. Selv om du kanskje tåler en viss mengde én dag, er det ikke garantert at du vil tåle den samme mengden like godt en annen dag. Når du får en høy promille, vil hjernen noen ganger ha problemer med å danne nye minner der og da – noe som betyr at hele eller deler av kvelden er vanskelig å huske i ettertid. Og, når du sier at du har slitt psykisk i det siste, er det jo noen ganger slik at denne typen problemer kan «komme til overflaten» i alkoholrus, f.eks. i form av aggressiv oppførsel. Oppkast er et annet vanlig symptom ved en (for) høy promille.
Du spør om noen kan ha puttet noe i drikken din. Svaret er at ja, det er jo i prinsippet mulig. Men likevel er det noe som skjer forholdsvis sjeldent, såvidt vi kjenner til. Den eneste måten du kan få et sikkert svar, er dersom du tar en urinprøve for å sjekke etter bruk av rusmidler. Men dette er noe som bør gjøres så fort som mulig, helst av morgenurinen dagen etter. Dette er fordi mange stoffer har kort påvisningstid i urin. Likevel kan det være verdt et forsøk – urinprøver kan du f.eks. kjøpe på et apotek, eller du kan forsøke å kontakte legevakta. Alternativt kan du prøve å snakke med de andre som var tilstede i bursdagen, og høre om de har sett eller hørt noe mistenkelig.
Uansett tenker vi at det er viktig at du snakker med noen om de psykiske problemene du opplever. Dersom du ikke gjør dette allerede, kan du f.eks. kontakte legen din, som kan henvise deg til en psykolog. Du kan også snakke med Mental Helse (tlf. 116 123), en telefontjeneste som er døgnåpen og gratis.