Hasj, amfetamin og opium

hei, jeg har en skoleoppgave i naturfag og lurte på om dere hadde tallene på hvor mange prosent i øvre romeriket som bruker/har prøvd hasj, amfetamin og opium, samt hvordan personen blir påvirket båte psykisk og fysisk?

Kvinne, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvor mange prosent i Øvre Romerike bruker/har prøvd hasj, amfetamin og opium?
Dette finnes det ikke noen oversikt over. Det nærmeste vi kommer er Ungdata. Du kan selv gå inn der og søke på den kommunen du bor i. Du finner statistikk på bruk av hasj (cannabis), men ikke på de andre stoffene (amfetamin og opium). Grunne til at du ikke finner det, er nok at de stoffene brukes såpass lite at statistikkene bare dekker hele Norge.
Hvordan personen blir påvirket både psykisk og fysisk?
Du finner masse god informasjon om disse stoffene på våre sider. Klikk deg inn på disse lenkene: Virkninger og bivirkninger av cannabis (hasj), vi har ikke en egen side om opium, men du finner mange av de samme virkninger og bivirkningene for heroinvirkninger og bivirkninger av amfetamin og metamfetamin.