Har jeg et rusproblem?

Hei, jeg er en jente på 17 år og har ruset meg i 2 år. Jeg sliter veldig psykisk, spesielt med traumer.
Jeg ruser meg alt fra 4 ganger om dagen til 1 gang i uken. Jeg har lenge prøvd å slutte, men ender alltid opp med å ruse meg etter max 2 uker. Jeg trenger en pause fra realiteten og traumene, og er bare rus som hjelper.
Jeg ruser meg mest på alkohol, cannabis og MDMA, men tar alt jeg kan få tak i. Jeg kan også nevne at jeg ofte har «solgt» meg selv for dop fordi jeg ikke råd.
Når jeg er edru, tenker jeg konstant på når jeg kan ruse meg neste gang . Jeg er ambivalent i forhold til om jeg vil slutte eller ikke. Jeg vil ikke fortsette å gå denne veien, men jeg elsker rusen så utrolig mye og det hjelper meg å ikke ta selvmord.
Har jeg et rusproblem?

Kvinne, 17 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har det veldig vanskelig. Du beskriver et forbruk av rusmidler som absolutt ikke er bra og dessuten sliter du jo også med store psykiske utfordringer.
Vi tror det beste for deg er å snakke med noen om hvordan du har det og som kan gi deg hjelp og støtte.Det er ikke alltid så lett å snakke med familien sin om slike problemer, og da er det bra at vi har et hjelpeapparat som kan kontaktes.
Helsestasjon for ungdom er bra sted å henvende seg. Du kan også ta kontakt med Kors på halsen. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss anonymt på telefon 915 08 588 ( alle dager 11-18) eller chat ( alle hverdager 11-18) for en nærmere prat om situasjonen din.