Faren er alkoholiker – hvordan forklare dette for en 9-åring?

Barnet mitt sin far er alkoholiker. De har ingen kontakt. Jeg har tidligere forklart barnet at faren er syk og at vi derfor ikke kan ha kontakt med han. Hun har godtatt dette i mange år, men hun er nå 9 år og jeg føler jeg må forklare det ytterligere.
Hvordan kan man forklare et barn hva alkoholisme er på en god måte? Hun lurer jo på hvorfor hun ikke kan møte han osv (dette ønsker jeg ikke pga alkoholen, han er ustabil og voldelig).

Kvinne, 30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon for dere begge – hun ønsker å vite om hvorfor hun ikke kan møte faren sin, og du ønsker at hun skal forstå dette på en best mulig måte. Hvordan du skal forklare dette for henne er vanskelig å finne en god oppskrift på – dette er jo tross alt en «voksen» problemstilling. Det vi anbefaler, er at du får bistand fra en fagperson som har erfaring med å ta opp vanskelige temaer med barn. Dette kan f.eks. være en ansatt ved et familievernkontor, en Barnevernspedagog, eller en barnelege/pedriatisk sykepleier. Ta kontakt med en av disse, og legg fram situasjonen for dem – så er det nok helt klart en sjanse for at de kan hjelpe deg med dette. Du kan selvsagt be om å være tilstede under samtalen.