Politi, blodprøve promillemistenkt. Dersom etanol i blod, vil dette kunne påvirke prøvesvar dersom det går 3-4 dager fra prøvetaking til analyse?
Ref peth, etanol i serum kan gi forhøga svar.

Mann, 42 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Her er vi litt usikre på hvordan vi skal tolke spørsmålet ditt. Men vi gir det et forsøk, og dersom vi har misforstått, er du selvsagt velkommen til å skrive inn til oss på nytt og oppklare.
Når det gjelder alkohol og blodprøver, finnes det flere typer. Vanlig etanol-blodprøve og PEth-prøve virker på ulike måter. En vanlig etanol-blodprøve sier noe om mengden alkohol/etanol i blodet der og da, og så vidt vi er kjent med, kan denne prøven fint analyseres etter 3-4 dager (såfremt den oppbevares på korrekt måte), uten at resultatet påvirkes av dette. På den andre siden er en PEth-prøve en metode som kan påvise større alkoholinntak opptil 4-6 uker bakover i tid, uten å si noe om mengden alkohol/etanol i blodet der og da.
Du kan lese mer om både vanlige etanol-blodprøver og PEth-prøver på Fürst sine hjemmesider.