Ensomheten får meg til å drikke

Hei. Jeg har no drukket alkohol vær dag i 5 mnder no. Ensomheten som får meg til å drikke. Klarer ikkje å stoppe. Skal eg då kontakte legen min,og eventuelt legge meg inn på avrusning

Mann, 47 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Ensomhet er en vond og vanskelig følelse å ha, og det er nok mange som kan gjenkjenne seg i det. Din løsning har vært å drikke, og nå lurer du på hva du skal gjøre.
Du foreslår selv å kontakte fastlege og eventuelt legge deg inn til avrusning. Dersom dette kan være til hjelp for deg, støtter vi deg i det. Du har drukket såpass tett at det vil sannsynligvis være nødvendig med medisinsk bistand i en avrusningsfase.
Vi  tenker samtidig at det vil være viktig for deg å få hjelp med ensomheten. Kanskje du kan snakke litt med legen din om dette, og få en henvisning til videre hjelp.
For mange er det å snakke med noen,  til god hjelp. I mange kommuner har det frivillighetssentraler, kanskje det kan være noe for deg? Røde Kors har også en del tiltak  som skal motvirke ensomhet. Du kan lese mer om dette her på Røde Kors sine sider.