Bruk av medisinen Neurontin

Jeg har fått resept på Neurontin 300 mg. mot nevrogen smerte i skulder og arm. Jeg fikk ingen opplysninger om evt. bivirkninger, bare opplysninger om hvordan jeg skal trappe opp dosering fra 1 kapsel første uka, 2 kapsler andre uka og 3 kapsler tredje uke. Fikk beskjed om at jeg kunne kjøre bli, men skulle være litt oppmerksom i starten på hvordan medisinen påvirker meg. Jeg ønsker ikke å ta medisiner som påvirker meg mye, gir mange bivirkninger og som jeg kan bli avhengig av. Bør jeg av den grunn ikke ta denne medisinen og hva med bilkjøring, vil det være en risiko?

Kvinne, 61 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Neurontin er en av de legemidlene som ikke har en fastsatt grense for hvor mye du kan ta og fremdeles kjøre bil. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.»
Neurontin kan føre til svimmelhet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter dersom du opplever å ha noen av disse bivirkningene. Det er altså deg selv og legen din som må følge med på hvordan du faktisk reagerer på denne medisinen.
Dersom du ikke føler deg komfortabel med denne medisinen, eller opplever bivirkningene som ubehagelige, bør du snakke med legen din om det. Spør om det finnes andre alternativer til medisin, eller om du kan være uten.  Husk imidlertid at alle legemidler kan gi bivirkninger, så hvis du til nå opplever lite bivrkninger av Neurontinen er det verdt å ta med i betraktning.