Avvenning

Ein kompis drikk mykje øl, rotar økonomisk, og prøvar å låne pengar (som går til øl) frå kameratar. Korleis få denne mannen til ein avvenningsinstitusjon? Han spelar også vekk pengar iblant.

Mann, 63 år fra Møre og Romsdal
Du skriver ganske kort om situasjonen til vennen din, og derfor har vi ikke så mye grunnlag for å komme med helt konkrete råd i denne situasjonen. Vi vet bl.a. ikke hvor lenge problemene har vart, om du har snakket med han om det, og om han er motivert for å legge seg inn på avrusning.
Hvis du ikke har snakket med han om det anbefaler vi at du starter der. Fortell han om hva som bekymrer deg ved situasjonen og at du tenker det må skje en forandring for at situasjonen ikke skal forverre seg. På vår hjemmeside finner du en guide til en slik bekymringssamtale som kan være til hjelp for å forberede deg til en slik samtale.
Når det gjelder det å få han inn på avrusning- og/eller behandlingsinstitusjon vil det først og fremst avhenge av hans motivasjon. Er han motivert og trenger hjelp med sitt rusproblem må han kontakte fastlegen sin eller ruskonsulent på NAV. De kan søke han inn for behandling. Er han ikke bekymret for situasjonen, eller motivert for å gjøre noe med den, er det dessverre lite du kan gjøre. Hvis samtalen ikke går så bra kan du ta temaet opp igjen med han etter en stund, gjenta bekymringen, og at du gjerne vil hjelpe han hvis han ønsker hjelp. Vil han ikke gjøre noe med situasjonen, er det lite du kan gjøre. Det å låne han penger er jo ikke til hjelp i hans situasjon, hvis han bruker det til alkohol og ikke har kontroll over økonomien. Det beste er å være ærlig, si at du og kameratene ikke vil låne han penger så lenge dere er redde for at det bidrar til å forverre situasjonen hans.
Som sagt skriver du kort om situasjonen, og vi kan mulig hjelpe deg bedre hvis du ringer oss for en utdypende samtale. Vårt tlf. nr. er 915 08 588, og vi er åpne mellom kl. 11 og 18 hver dag.