Ang. testing av narkotika og alkohol

Jeg har en datter på snart 13 år som jeg har mistanke om ruser seg. Jeg ønsker å kjøpe test å ha hjemme. Er det noen dere kan anbefale meg å kjøpe?
Hilsen bekymret mor

Kvinne, 45 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du kan kjøpe tester på testhelsen.no eller på et større apotek.
Vi vil allikevel anbefale deg å være forsiktig med å lene deg til tester alene, slike tester bør kun brukes under informert samtykke og som en del av et mer helhetlig opplegg. Tenk deg godt om før du tvinger din datter til å teste seg. Å opprettholde dialog, bygge tillit og jobbe med åpenhet er mer varige og solide måter å forholde seg til slike bekymringer på. Det er viktig å prøve å kartlegge situasjonen ved hjelp av samtaler med henne, med skolen, andre foreldre og andre hun er i omgrep med.