Alkoholproblemer – legens meldeplikt

hei. jeg lurer på en ting. har en venn som tok kontakt med legen for å snakke om problemer med alkohol. hun avlyste timen da hun ble fortalt av en annen at viss hun gikk til legen kom de til å ta kontakt med barnevernet, siden hun har et barn. stemmer dette? syns de er veldig dumt når de trenger hjelp og oppsøker hjelp men trekker seg for redsel av at legen lager stort ut av det.

Kvinne, 30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Helsepersonell har plikt til å melde fra til barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Det kan for eksempel være forbundet med rusproblemer.  Dette står i  helsepersonelloven § 33. Legen har derfor ikke noe valg, og er pliktig til å melde fra om han eller hun får vite om slike forhold.
Du kan lese mer om dette på Helsedirektoratet sine sider om meldeplikt.
Vi håper likevel at hun søker hjelp for alkoholproblemet sitt. Husk at barnevernet  først og fremst gi hjelp og støtte slik at foreldre selv skal kunne gi sine barn god omsorg.