Alkoholisert far

Hei, jeg har vokst opp med en far som drikker. Min mor har skjult det bra og har derfor ikke merket så mye av det fra da jeg var liten, men oppdaget senere at jeg i tillegg ikke husker så mye av min barndom fordi jeg har fortrengt mye.
de er nå skilt og min far er gift på nytt og drikker fortsatt .skilsmissen var tøff for alle. han er oppegående og drar på jobb, men er avhengig av sterke smertestillende ( pga sykdom/plager) men misbruker de også ( typ tramadol etc). han drikker i tillegg for smertene og generelt for han er avhengig. jeg snakker åpent med han om det. og har sagt at jeg ikke ønsker men etterhvert kanskje blir nødt til å ikke besøke han om han ikke slutter ( ønsker at han skal skjønne alvoret med alkoholen og vil ikke at han skal ende opp med å skille seg på nytt og »ødelegge» barndommen til mine søsken også»
jeg vil si jeg har ett godt forhold til min far, ser opp til han, for han er ett godt og snilt menneske tross alkoholen, vi prater med hverandre nærmest daglig.. han blir aldri ekkel og forandrer seg ikke så mye når han er full. men er fortsatt det at han er full og ikke i stand til å ‘fungere’ som en far skal som er problemet.
han sier alltid at han skal slutte.. jatter med , han forstår hvordan jeg har det men sier selv at det å slutte er for vanskelig og at det er en sykdom. derfor håper jeg på å finne en løsning på hvordan jeg kan hjelpe han. for jeg kan ikke tvangsinnlegge han, eller tvinge han. og ønsker ikke å måtte ha en intervention og kutte kontakten for en periode til han slutter for at han skal skjønne alvoret.
hvor kan jeg hjelpe han å finne den inspirasjonen han trenger for å slutte?

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke enkelt å forholde seg til foreldres rusproblemer. Men; det er nok dessverre ikke så mye du kan gjøre annet enn å snakke med faren din og forsøke å motivere han til selv å gjøre noe med sin bruk av alkohol. Hvis du trenger tips til «den vanskelige samtalen» finner du det i denne guiden som ligger på vår nettside.
Det kan være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Og det kan hende at du blir nødt til å forsone deg med at din far ikke er mottakelig for hjelp for øyeblikket. Til syvende og sist er det han som må ta ansvaret for sitt eget liv. Som pårørende har du mulighet til å informere legen om det du vet i forhold til din fars alkoholbruk og mulig helseskade som følge av det. Men du bør kanskje vurdere om det i så fall er noe du bør gjøre bak hans rygg eller ikke. Det viktigste i denne situasjonen nå er kanskje at du først og fremst prioriterer å ta vare på deg selv og ditt eget liv. Dette kan det være fint å snakke med noen om. I Akershus er det  Veiledningssenter for pårørende som tilbyr hjelp og støtte til pårørende av rusbrukere. Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss (alle dager mellom 11-18), eller chatte med oss (mellom 11-18 på hverdager).