Alkoholavhengig – abstinens og svetting

Hei, jeg har slitt i lengre tid med alkoholavhengighet som selvmedisinering og har hatt delir flere ganger. Nå den siste tiden har jeg drukket en liter vodka daglig og sluttet brått å drikke for tre døgn siden. De kraftigste abstinensene er gått over, men svetter fremdeles noe helt vanvittig. Renner fra pannen hele tiden og har måtte bytte sengetøy flere ganger. Er dette normalt? Ikke opplevd dette før. Takk for svar, mvh mann 26.

Mann, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ja – sterk svetting er en vanlig abstinensreaksjon når du brått kutter et høyt alkoholforbruk. Hvor lang tid dette vil vedvare er varierende, men sannsynligvis vil du gradvis merke en bedring i løpet av nær fremtid.
Merk for øvrig at vi ikke er medisinsk helsepersonell, og at det kan ta flere dager å få svar via denne tjenesten. Noen ganger vil kraftig alkoholabstinens (delirium tremens) kreve behandling av helsepersonell – ta kontakt med Legevakt 116 117 dersom du tenker at det er behov for det.