Abstinenser etter Imovane

Hei.
Jeg har gått relativt fast på Imovane de siste par åra. Det siste året på 7.5 mg. Av og til har det dessverre skjedd at jeg har overskredet den dosen fordi det rett og slett ikke har virket med en tablett. Jeg prøver å ta pauser. De gangene jeg prøver meg uten Imovane sover jeg dårlig. Det er jeg igrunn forberedt på når jeg tar det valget. Problemet er at jeg får abstinenser. Blir kvalm, svimmel får hjertebank og blir helt nervevrak dagen etter. Så gir jeg opp etter et par dager og tar en pille igjen. Spørsmålet mitt nå er hvor lenge abstinensene vil vare om jeg kutter helt. Ei uke? En mnd? Vet at jeg må igjennom noen «helvetesdøgn» for å venne meg av Imovane.

Kvinne, 33 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
For å svare på spørsmålet ditt, så varierer det fra person til person hvor lenge man opplever abstinenser fra dette legemiddelet. I henhold til Felleskatalogen.no kan det være snakk om noen uker, men dette kan variere en god del begge veier. Noen opplever at de verste plagene er overstått allerede etter noen dager.
Den beste måten å begrense abstinens på, er ved gradvis og forsiktig nedtrapping over tid, fremfor å kutte brått. Snakk gjerne med legen om nedtrapping og korrekt bruk av denne medisinen.