THC/CBD olje

Jeg lurer på dette med THC og CBD olje som kan brukes mot epilepsi. Har blitt fortalt at det brukes i USA og at det er lovlig i Sverige. Noen fotalte meg også at det er ulovlig å importere til Norge, men ikke ulovlig å bruke. Dette forstår jeg ikke. Fikk nylig vite at det er en jeg står veldig nær som har begynt å ta dette pga epilepsi. Dette er uten oppfølging fra lege, persone tar også medisiner som er forskrevet av lege. Så mitt spørsmål er hvordan kan det være lovlig å bruke disse oljene men ulovlig å importere? Etter det jeg vet helt sikkert blir det importert fra USA til Sverige og smuglet til Norge. Hvis dette blir stoppet på grensen hvilke konsekvenser får det? Og kan det vises på div. prøver? Og kan det være farlig i lengden? Jeg er så sinna og frustrert at jeg skjelver og gråter nå. Fordi disse personene ser ikke ut til å forstå at dette er galt. Jeg er veldig bekymret for at dette kan gå galt. Dette er en person som står meg nær, men veldig vanskelig å si noe til pga personene rundt som ikke ser ut til å bry seg og da er med på dette. Det jeg også har blitt fortalt e at dette stoffet er ikke det som gir rus, men at det kommer fra samme plante. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så oppgitt over disse navie personene dette gjelder. Ønsker bare litt mer informasjon om det. Håer spørsmålene er forstålige. Dette er noe jeg nettopp har fått vite.

Kvinne, 25 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er litt forvirrende – vi skal prøve å oppklare det for deg.
Det er kun delvis sant at THC/CBD-olje ikke er ulovlig å bruke i Norge. Dette er kun lov å bruke så sant du har resept på det. Bruk/besittelse uten resept er straffbart.
I Norge er det tilnærmet ulovlig å importere reseptbelagte legemidler via post – uansett om det gjelder THC/CBD-olje eller andre legemidler. Dette er nærmere beskrevet i denne artikkelen fra Statens Legemiddelverk. Der står det bl.a. at «hensikten med et strengt regelverk er å hindre feil bruk og beskytte forbrukere mot falske og ulovlige legemidler». Det er foreløpig ingen godkjente «CBD-legemidler» på det norske markedet. Du kan lese mer om «CBD-legemidler» på denne siden hos Statens legemiddelverk.
Hvis man blir stoppet i grensekontroll med et reseptpliktig narkotisk legemiddel uten faktisk å ha resept på det, vil man vanligvis risikere forelegg (bot som kommer på rullebladet), noen ganger fengsel. Stoffet beslaglegges. Det samme gjelder også dersom man blir tatt for bruk/besittelse i Norge, men smugling har gjerne en noe høyere strafferamme.
For øvrig er det viktig å skille mellom CBD-olje, THC-olje og olje som inneholder både THC og CBD. Dersom oljen kun inneholder CBD, skal den i prinsippet ikke være rusgivende. Ren CBD vil ikke gi utslag på urinprøve. Hvis oljen derimot inneholder THC, vil den potensielt kunne virke rusgivende (avhengig av hvilken styrkegrad det er snakk om, og hvordan oljen brukes), og inntak av THC kan spores med urinprøver, sett at prøvetakningen skjer i nær nok tid etter inntaket.
Hvor farlig THC er, kan forsåvidt diskuteres. Det er ikke et stoff som er forbundet med dødelig overdose, men bruk av THC kan likevel medføre ulike bivirkninger eller skadevirkninger i enkelte tilfeller. Det varierer fra person til person hvor sårbar man er for dette, men generelt er det gjerne slik at jo større forbruk det er snakk om, desto større risiko for bivirkninger/skadevirkninger. Noen kan også bruke forholdsvis mye uten å ta nevneverdig skade av det, mens andre kan ha negative opplevelser selv ved et forsiktig forbruk. Du kan lese mer om dette på våre faktasider om cannabis.
Uansett er det dessverre vanskelig for deg å bestemme at personen det gjelder skal slutte med dette, eller å overbevise han til å slutte. Han er selv ansvarlig for sine valg, og også for eventuelle konsekvenser av dem. Du må gjerne fortelle ham om din bekymring, og forsøke å spørre ham litt ut om hva han selv tenker om forbruket og veien videre – men avgjørelsen er til syvende og sist opp til ham selv. Dermed blir det også opp til deg å vurdere hva slags relasjon du ønsker å ha til ham. Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, hvis du vil snakke nærmere om dette.