Smerter etter operasjon

Etter en operasjon i foten for 3 dager siden fikk æ 30 oxycodone kapsler 5 mg for smerter æ tar i tillegg Paracet 1 g 4 ganga om dagen med Ibux 400mg 4 ganga daglig og oxy 1-2 kapsler 4 ganga daglig e det fare for å bli avhengig og legen sa hvis æ trengte mere skulle æ bare ringe men siden æ har så sterke smerter blir man da avhengig av disse

Kvinne, 32 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Du tar opp en veldig viktig side når det gjelder smertestillende medikamenter, nemlig faren for å bli avhengig av dem. Det skilles mellom psykisk og fysisk avhengighet. Psykisk avhengighet innebærer en følelse av tilfredstillelse etter inntak som gjør at man senere får en trang til å tilføre stoffet, kontinuerlig eller periodisk. Fysisk avhengighet er et resultat av at kroppen har tilpasset seg det tilførte stoffet, slik at det oppstår fysiske abstinenser når stoffet ikke lenger er tilstede i kroppen. Vanlige plager ved abstinenser kan være kvalme, diare, hodepine, feber og generelt sett dårlig form.
Bruk av smertestillende medikamenter i korte perioder med sterke smerter vil sjelden føre til avhengighet. Men, det er fint at du er oppmerksom på det så du ikke bruker det lengere eller mer enn du trenger. Bruker du de mer enn en uke eller to vil du kunne kjenne på noe abstinensere når du slutter. Da er det viktig at du er klar over at dette er abstinenser, og at det vil gå over i løpet av noen dager.