Pisseprøver

Hei,
Min kjæreste er blitt innkallt til pisseprøve. Hun har hatt en periode på snart 3 år hvor hun har blitt innkallt i ny og ned til pissing. Vi har nettopp kjøpt oss hus, som ligger litt på landet. Så hun trenger bil for å komme seg til jobb. Når hun mistet førerkortet for snart 3 år siden, så måtte hun pisse i 1 år før hun fikk det tilbake. For at hun var ærlig med paykologen sin om at hun røyket i ny og ned. Da ble hun fratatt førerkort.
Har de rett til å ta fra henne førerkort på denne måten? De hadde ikke noen positive prøver på henne den gangen. Kun ordene fra hennes psykolog? Trodde dette var konfendensielt.
Saken er slik at hun sprakk for 14 dager siden og er innkalt til pissing. Hun stresser veldig mye om at hun mister førerkortet. Da hun er helt avhengig av dette til jobb. De er jo ute etter å ta henne, ikke hjelpe henne. Alt som er viktig er en stabil hverdag. Det er det ikke hvis de tar fra henne førerkortet.
Hvilke input har dere til denne saken? De prøver ikke å hjelpe.

Mann, 24 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Ja, psykologer, leger og optikere har meldeplikt i situasjoner hvor pasienten ikke oppfyller helsekravet til førerkort.
Dersom hun har innrømmet eller blitt tatt for bruk av illegale rusmidler, selv om hun ikke kjører ruspåvirket, kan hun miste førerkortet en periode. Dette er en vurderingssak for legen/psykologen. Det som skal vurderes er om kjæresten din sin rusbruk medfører helseskade og gir økt trafikksikkerhetsrisiko, og/eller hvorvidt hun har utviklet en avhengighet av det aktuelle rusmiddelet. «Helseskade og økt trafikksikkerhetsrisiko» betyr en bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når du er og ikke er påvirket av det aktuelle rusmiddelet.
Det er ikke noen klar grense for når en rusbruk er av en slik art at det får konsekvenser for førerkortet. Her vil komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører måtte tas med i vurderingen.
I praksis er det likevel mange leger og psykologer som mener at selv sporadisk bruk av illegale rusmidler ikke er forenlig med helsekravene til å inneha førerkort.
Regelverket kan du lese i Førerkortveilederen på Helsedirektoratet sine sider.