Hei, vi har en datter som har misbrukt paralgin forte og mange andre (sobril) marevan og det hun har fått tak på. Ca 17 paralginforte 9 sobril og en del PR dag og en del annet. Dette har pågått i ca 15 ,16 år nå. Hun skal inn på Trasoppklinikken nå i mars. Vi er engstelige for helsa hennes med nyrer lever og syn og annet. Vennlig hilsen [anonymisert, red.]

Kvinne, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er leit å høre om dette – men samtidig godt å høre at hun har fått innvilget behandling. Vi er litt usikre på hva du egentlig spør oss om, men vi tenker at det viktigste er at hun tross alt skal på en behandling for sine problemer. Forhåpentligvis vil hun bruke denne muligheten til å snu om på uvanen sin, og der må dere simpelthen håpe på det beste. Dette er jo utenfor deres kontroll. Det er riktig at denne typen medisiner kan ha en rekke mulige helsemessige bivirkninger, men om hun har brukt disse i 15-16 år allerede, klarer hun forhåpentligvis også å komme seg gjennom ukene før behandling uten større problemer.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du vil snakke nærmere om dette.