Peth-prøve, falske positive?

Hei. Jeg har gått og tatt phet prøve frivillig hos min fastlege. Fordi min sjef truet meg til å undertegne en Akan avtale. Hun sa at jeg var påvirket av alkohol på jobben, noe jeg ikke var. Jeg har problemer med ustøhet og balanse. Og dette har utviklet seg til et mareritt. Jeg drikker veldig sjeldent. (Aldri.)Nå har jeg ikke tatt et glass vin siden i sommer august. Nå har jeg fått påvist artrose og leddgikt i hender/ føtter armer og hofter. Dette har vært et år hvor jeg har fått psykiske problemer av å ikke blitt trodd. Phet prøvene har likevel lagt på 0,00-0,089, 0,032, 0,025, 0,038, 0,00, 0,00, 0,042 0,048. Jeg har tatt Paracet, paralginforte, Ibux og går nå på Glukosamin sammen med Ibux 400 / paracet 1gram. Hvorfor kan denne phet prøven da slå ut De som sitter og får prøvene sier at de ikke tror meg og at det skal ligge på 0 Jeg har diskutert dette med både fast lege og psykolog. Men hvorfor slår det ut innimellom?. Jeg blir så frustrert. Kan det være andre ting som kan på virke denne type prøver?.

Kvinne, 47 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ut fra det vi kan lese oss til i litteraturen, er det sjelden det forekommer falske positive på Peth-tester. Det vil si, det skal ikke slå ut på en Peth-test med mindre alkohol er inntatt. Hvorfor er det sånn? Fordi fosfatidyletanol (altså Peth) kun dannes ved inntak av alkohol (etanol). Det er derfor en svært spesifikk markør for alkoholinntak. Dette er trolig grunnen til at du ikke blir trodd (av dem).
Det kan hende at du har fått i deg noe som inneholder små mengder alkohol, eller at det finnes muligheter for andre måter de kan bli positive selv om du ikke drikker. Dette kan vi ikke gi noe godt svar på.
De som er best skikket til å gi deg et klart svar, er en avdeling for klinisk farmakologi. Det er de som analyserer tester og kan dette faget best. Du kan f.eks. kontakte avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olav i Trondheim eller ved Oslo Universitetssykehus. Enten gjør det alene eller i samarbeid med helsepersonell.
Artikkel om Peth-tester fra St. Olav.