Paralgin forte og norspan

Hei.
Spm mitt omhandler til dels det tittel sier.
Frem til for ca 20-30min siden hadde jeg på ett 15mikrogram/time med norspan plaster.
Dette tok jeg av igjen sommnevnt for ca 20-30min siden, da jeg i dag har fått paralgin forte av fastlegen mot kronisk smerte i nakke -> hele veien ned til korsrygg og hofte.
Har nå tatt en 30mg/400mg paralgin forte mot smertene, og lurer da enkelt og greit på følgene: er det på noen måte farlig/noe man bør tenke på og/eller helst unngå å gjøre ? Eller går det bra å ta en paralgin forte så tett oppå etter å tatt av norspanplaster ?
Leste en post nå for bare noen minutter siden om at buprenofinen i norspanplasteret «presser ut» kodeinen i PF (?), og etter hva min logikk tilsier da så bør jo dette egentlig ikke være noe «problem»
Setter veldig stor pris på svar ????

Mann, 26 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi kan bare svare på dette på generelt grunnlag.
Som du ser fra den andre posten, kan kodein og buprenorfin «motvirke» hverandre. Men her er rekkefølgen viktig. Dersom man, som du, har tatt buprenorfin først, vil det kunne blokkere for virkningen av kodeinet. Dersom en har tatt kodein først og tar buprenorfin etterpå, kan det i verste fall gi akutte abstinenser («buprenofinen i norspanplasteret «presser ut» kodeinen i PF»).
Les mer på våre sider om opioider. Kodein er en fullagonist, buprenorfin er en partiell agonist.
Håper det går greit med deg. Vi anbefaler deg å snakke med helsepersonell som har kompetanse på kombinasjon av ulike opioider.