Paralgin forte – for stor dose

hei 🙂 jeg tok 10 paralgin forte natt til sĂžndag etter en tur ute pĂ„ byen, fĂžler meg ennĂ„ rar i kroppen, bĂžr jeg vĂŠre bekymret ?
idag er fĂžrste dagen jeg har klart Ă„ spise, har ellers bare spydd og klĂždd..
Kvinne, 23 Ă„r fra Buskerud

RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig at du opplever ulike plager i flere dager – her er det tross alt snakk om en mye hĂžyere dose enn anbefalt. Med hĂžyere doser, Ăžker ogsĂ„ sjansen for bivirkninger og ubehagelige ettervirkninger. Oppkast/kvalme og klĂže er reaksjoner pĂ„ kodeinet i tablettene.
Den gode nyheten er at det ikke er en risiko for overdose nĂ„r det har gĂ„tt sĂ„pass lang tid – det ville i sĂ„ fall ha skjedd kort tid etter inntaket. Sannsynligvis vil du gradvis fĂžle deg bedre i lĂžpet av dagene som kommer, og da er det en fordel om du prĂžver Ă„ fĂ„ i deg sunn og variert nĂŠring (bĂ„de mat og drikke), og at du prĂžver Ă„ holde et jevnt sĂžvnmĂžnster. Om du klarer Ă„ vĂŠre fysisk aktiv, er det ogsĂ„ en fordel. Ved behov kan du vurdere Ă„ kontakte helsepersonell, f.eks. din fastlege.
Er du akutt bekymret for inntak av medikamenter (eller noe annet potensielt giftig), og du ikke fÄr tak i noen andre, kan du ringe Giftinformasjonen som har Äpent hele dÞgnet, hele Äret. Telefon 22 59 13 00.
Store doser paracetamol over tid er skadelig for leveren din. Kodein er avhengighetsskapende. VĂŠr forsiktig med overdreven bruk av Paralgin forte.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.