Paralgin Forte

Hei
Etter en operasjon i bihulene foreskrev legen Paralgin Forte som smertestillende (1-2 tabletter inntil 4 ganger daglig).
I løpet av de to første døgnene etter operasjonen tok jeg i alt 11 tabletter.
Hvor lang tid går det før medisinen verken kan spores i blod eller urin?
Hvor mange timer må det gå etter inntak av den siste tabletten før bilkjøring er tillatt?

Mann, 68 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Paralgin Forte kan spores i blod 1 døgn og i urin fra 2-4 døgn.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et slike medikamenter kan påvises ved en blod- eller urinprøve, ettersom vi bryter ned og forbrenner stoffer i ulike tempo. Minst like viktig er hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.
Ved inntak av enkeltdose av Paralgin Forte er helsekravet oppfylt dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring. Regelverket står ytterligere beskrevet i Førerkortveilederen, se avsnittene om opioider.