Paracet – hvor mye er dødelig å få i seg?

Hei jeg er en jente på 12 som lurer på hvor mye paracet som er dødelig å få i seg? Det kan være noen andre har spørt men det har vært for vanskelig forklaring. Lurer fordi Jeg ofte har vondt i hodet og vet ikke hvor mange Paracet som er farlig å få i seg. Håper på svar:)

Kvinne, 12 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er opptatt av trygghet. Ifølge Felleskatalogen skal Paracet doseres slik:
Voksne og barn over 40 kg (fra 12 år og oppover):
1-2 tabletter (à 500 mg) 3 ganger i døgnet
eller
1/2-1 tablett (à 1 g) 3 ganger i døgnet.
Du bør unngå å bruke mer enn dette, og du bør også unngå å bruke mye Paracet over tid, da det kan gi slitasje på leveren. Hvis du har mye vondt i hodet og lurer på hvordan du skal håndtere dette (med eller uten medisiner), anbefaler vi at du snakker med noen voksne som kan hjelpe deg. Dette kan f.eks. være dine foreldre, legen din, helsesøster på skolen eller en helsestasjon for ungdom.