Overdose Paracet

Jeg tok i år (fjerde februar) overdose tror jeg, med 8 paracet. Tok alle på under en halvtime, og de var på 500mg. dvs jeg fikk i meg 4 g paracetmentol. Jeg veier forresten 52-54 kg. Er det frlig, og må jeg kontakte lege? mamma og pappa vet det ikke.

Kvinne, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er mye å ta 4g. paracet på en halvtime. 4g. tilsvarer det som er maksimal anbefalt dose i døgnet(for voksne). Vi anbefaler derfor at du snakker med foreldrene dine om dette, slik at du kan få sjekket at dette går fint. Dere kan sammen ringe til Giftinformasjonen (22 59 13 00) eller ta kontakt med legen.
Vi vet ikke hvorfor du tok så mange Paracet, men hvis du har det fysisk eller psykisk vondt er det viktig at du snakker med noen om det. Du kan for eksempel snakke med Helsestasjon for ungdom, helsesykepleier(tidligere helsesøster), eller en annen voksen du stoler på.