Nysjerrighet på boks – taushetsplikt

Hva er legen pliktig å oppgi til politiet med tanke på taushetsplikten? Om jeg sniffer kokkain og sier d til en lege med taushetsplikt; vil han være pålagt å melde ifra til politiet siden der er ulovlig?

Mann, 17 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Legen har ikke plikt til å informere politiet om bruk av illegale rusmidler (med mindre det skulle være en helt spesiell grunn til det). Men, om du innrømmer bruk av illegale rusmidler til legen, kan legen f.eks. velge å melde fra til Fylkeslegen, hvor du risikerer utsettelse på en eventuell førerprøve. Dersom du hadde hatt ansvar for barn kunne legen også meldt bekymring til barnevernet, men altså ikke til politiet. Dette kan du lese om i denne artikkelen fra Helsedirektoratet, se «Viktig å vite om taushetsplikt».