Min bäste vän og hans problemer med cannabis og amfetamin

Hejsan. Kan min vän som är bosatt i Norge, med norskt personnr men skriven i Hemlandet sitt Sverige få bra hjälp med sitt missbruk? Han fungerar.. men han har varit rusavhengig i många år nu. Det har eskalerat i de sista två åren och gått från cannabis och pils till amfetamin nästan dagligen sedan 12-18 månader sedan. Han tar det han kommer över.. han har boende som han leier sammen med en venninne.. jobb ser han alltid till att ha.. men bruker stoffer på arbetstid.. jag misstänker att han är allvarligt deprimerad också. Jag vill inte att han skall gå under.. och jag är ganska säker på att han vill ha hjälp, han förstår att han har ett problem då vi pratar om det. Jag tror att jag håller på att förlora min bäste vän.
Lång fråga… Så vi tar en till som blir kortare.
Han vill inte flytta ifrån Norge. Han snakkar om utdanning här.. må han skriva sig i Norge för att få bra hjälp?

Mann, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for din venn, men også for deg som er bekymret for hva som kan skje med ham.
Som en del av EØS avtalen har han rett til helsehjelp i Norge, også innenfor rusbehandling som er en spesialisthelsetjeneste. Han må selv betale for behandlingen, og eventuell refusjon er en sak mellom han og hans trygdeland Sverige. Han får altså helsehjelp i Norge, og tar med seg sine trygderettigheter hit fra Sverige. Vi forstår ikke helt spørsmålet ditt om «må han skriva sig i Norge?». Om spørsmålet er om han må bli norsk statsborger for å få hjelp er det altså ikke nødvendig, og han behøver ikke være folkeregistrert med adresse her. Du kan lese mer om disse retningslinjene i Nasjonalt kontaktpunkt og eventuelt ta kontakt hvis dere har flere spørsmål.
For at vennen din skal få hjelp bør han kontakte fastlegen sin og få videre henvisning til rusbehandling. Har han ikke fastlege i Norge kan han gå inn på Helsenorge sine sider om fastlege og bytte av fastlege og velge en.
Ønsker han eller du mer veiledning er dere velkommen til å skrive inn igjen eller ta kontakt med oss på tlf. 915 08588, vi er åpne mellom kl. 11 og 18 hver dag.