Lurer på hvilket dop som er minst og mest farlig?
Lurer på hvilket dop som er minst farlig? om dere kan fortelle hva som er minst farlig og hva som er mest farlig?

Kvinne, 17 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på. For det første kommer det an på hva du mener med «dop». Er dop alt som gir rus? Alt som er ulovlig? Alt som gjør deg sløv og fjern? For det andre kommer det an på hvordan en skal måle «farlig». Farlig for den som bruker det? Farlig for kroppen? Farlig for psyken? Skal en måle ut fra hva som er farlig for individet/den som bruker? Eller hva som er farlig for samfunnet? Kanskje begge deler?
Som du ser, det er mange hensyn å ta. Generelt er det liten uenighet om at heroin (og liknende stoffer) som brukes med sprøyte er mest farlig for individet/brukeren. Men det er ganske få som bruker heron med sprøyte, og derfor gir det ikke omfattende skader for samfunnet. Alkohol er det rusmiddelet som skaper flest skader for samfunnet, både helseskader og død, og ulykker/vold etc.
Minst farlig er litt vanskeligere å svare på. Det er fordi det kommer veldig an på faktorer som hvor mye en bruker, brukerens helse og psyke, når vedkommende begynner å bruke noe (er man f.eks. 15 år gammel? 25 år gammel?).
Britiske forskere har forsøkt å lage en rangering av 20 stoffer etter hvor skadelige de er. Du finner en omtale av studien her. Merk at dette ikke er en fasit, men et forsøk på å si noe om skadelighet (for både individ og samfunn) basert bare på egenskapene ved stoffene.