LSD – «flytere» i synet og unormale pupiller

Hei, jeg tok LSD for første gang for 3 måneder siden, dette var altså en lav dose men med dårlig setting selv om det var gjennomtenkt. Det var ikke helt en badtrip, men følte meg uvell et par ganger gjennom rusen. Siden da har jeg opplevd flytere i synet og har fortsatt unormale pupiller. Er dette permanent?

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Mange vil kunne oppleve synsforstyrrelser i ettertid av LSD-bruk, men 3 måneder er nok over normalen, så vidt vi er kjent med. Dette er normalt ikke permanent, så det er grunn til å være optimistisk – men om dette likevel ikke skulle bli bedre etter en stund, bør du vurdere en tur til optiker/øyelege for utredning. Merk at flytere hverken er en lidelse eller trenger ha noe å gjøre med LSD-bruk. Flytere er normalt, kanskje du bare legger mer merke til dem nå?
Noen opplever varige synsforstyrrelser kalt HPPD  (Hallucinogen Persisting Perception Disorder). Dette er noe man fremdeles vet relativt lite om, men ønsker du å lese mer om det kan du ta en titt på Erowid.org. Merk at vi ikke er helsepersonell, så det er dessverre begrenset hvor mye vi kan si om dine symptomer.