Lærer – benzo og abstinenser

Jeg trappet vival forsiktig over 2 år. Mye abstinens. Nå har jeg vært uten i 1år. Men jeg sliter med søvn. Legen vil gi meg Imovane 7,5 mg. Jeg er i tvil, og lurer på om dette kan gi meg abstinens tilbake siden jeg har vært avhengig av benzo tidligere?

Kvinne, 66 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke er helsepersonell og svarer ut fra generell erfaring og kompetanse på rusgivende og avhengighetsskapende legemidler.
Dersom du har opplevd problemer med å slutte med Vival tidligere, er det normalt. Vival er temmelig avhengighetsskapende og en del mennesker opplever at det tar tid å bli helt fin etter seponering. Nå som det er gått et år, vil vi si det er lite trolig at Vivalbruken er direkte årsak til dine søvnvansker. En mulighet er kanskje at abstinenser/ettervirkninger har etablert et søvnproblem du ikke blir kvitt. Dette blir vanskelig å gi et entydig svar på.
Uansett, er du disponert for avhengighet til benzo og liknende stoffer, er det alltid en risiko for at Imovane kan gi avhengighet. Det handler vanligvis mye om hyppighet og mengde på bruken. Det er viktig at du setter opp et regime sammen med legen dersom du skal bruke Imovane, så du unngår de samme problemene igjen. Det kan f.eks. være en mulighet å begrense dosene (la si halv pille) og kun bruke det maksimum et gitt antall ganger etter hverandre/antall ganger per måned etc. Dette er noe du evt. må justere selv (i samråd med lege).
En annen mulighet er at du snakker med legen din om medikamenter for søvn som ikke er i slekt med benzo. Slike medikamenter finnes, det er ganske mange varianter som brukes, men vi kan ikke gi konkrete råd utover å ta det opp med legen din eller andre helsepersonell med kompetanse på søvnvansker.