Hvorda kan jeg få positivt utslag på urintest for nitrazepan når jeg hvet at jeg ikke har inntatt noe som inneholder det? Jeg tar medisiner som legen skriver ut . Men de inneholder ikke det stoffet. Blir helt fortvilet og håper dere vet noe som kan forklare dette.

Kvinne, 48 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Nitrazepam er virkestoffet i Mogadon og Apodorm. Dersom du ikke bruker noen av disse medisinene, og likevel har fått positivt utslag på nitrazepam, må det ha skjedd en feil. Konkret hva som har skjedd, kan vi dessverre ikke vite. Noen typer prøver har større feilmargin enn andre, og mindre nøyaktige prøver kan noen ganger gi falske positive svar. I sjeldne tilfeller kan også prøver byttes om. Uansett bør du be om en ny urinprøve, og be om at den analyseres ved et medisinsk laboratorium.