Kokain og abstinenser

Jeg har en skoleoppgave om kokain, og har et par ting jeg lurer på. Hvorfor får man abstinenser når man slutter med et avhengighetsskapende stoff (i dette tilfellet kokain)? Har også lest at abstinensfasen kan deles inn i 3 ulike deler; stemmer dette?
Jeg lurer også på hva som er typiske abstinenser eller plager for en som har hatt langvarig bruk av kokain?
Tusen takk for hjelp!

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Som du skriver oppstår vanligvis abstinenser når man slutter med vanedannende/avhengighetsdannende stoffer. Avhengighet beskrives gjerne som fysisk og psykisk avhengighet og du kan lese mer om det her på FHI sitt faktaark om avhengighet.
Når den som er avhengig slutter med det avhengighetsskapende stoffet vil det oppstå abstinensplager som kan deles i tre ulike typer (kanskje det du mener som 3 ulike deler?) – lett, moderat eller alvorlig grad av abstinensplager. Hvilken grad av abstinensplager personen opplever vil avhenge av forhold som f.eks hvor lenge, hvor mye, styrken på stoffet og hvor ofte personen har brukt det. I tillegg vil brukerens sårbarhet, og fysiske og psykiske tilstand før og etter bruk ha betydning for hvordan plagene oppleves.
I store norske leksikon omtaler de symptomer og tegn på abstinensplager som; «svetting, frysninger, kvalme, hodepine, uro, sanseforstyrrelser, puls- og blodtrykksforandringer med flere) som opptrer når organismen raskt må unnvære et tidligere brukt avhengighetsskapende stoff. Forekomsten av slike plager tilsier at det foreligger såkalt fysisk avhengighet som kan sees etter bruk av alkohol, opiater/opioider, barbiturater og benzodiazepiner. En mer omfattende definisjon av abstinensplager omfatter andre symptomer, som psykisk utmattelse og uglede, som kan inntreffe ved avbrudd av jevnlig bruk av et hvert avhengighetsskapende stoff».  Kokain og andre sentralstimulerende stoffer vil ofte preges av mer psykiske abstinensplager enn andre stoffer. Depresjon, angst og forvirring vil gjerne oppstå i tillegg til fysiske og andre psykiske problemer.